Historiska museet
 
 
 

Historia

Här kan du läsa om historia på lätt svenska.

Följ med genom tidsepokerna
från stenåldern till medeltiden.

 
 
 

Stenålder

För 15 000 år sedan var Skandinavien täckt av tjock is.
Det var kallt och inga människor bodde här.
Men klimatet förändrades.
Det blev varmare, och sakta började isen smälta bort.

 
 

Bronsålder

Arkeologerna beskriver ofta bronsåldern
som en tid av kult och religion.
Det finns fantasieggande hällristningar från den tiden.
Man har hittat bronsföremål som offrats i sjöar och mossar.

 
 

Järnålder

Järnåldern i Skandinavien är mellan 500 f Kr och 1050 e Kr.
Det är den tiden när järnet börjar bli vanligt i Skandinavien.
Järnåldern slutar med vikingatiden

 
 

Medeltid

Italienska 1500-talsförfattare ansåg att medeltiden var en mörk tid.
Här kan du ta reda på om det stämmer.

 
 
 
Share |

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m