Historiska museet
 
 
 

Bronsålder

Arkeologerna beskriver ofta bronsåldern
som en tid av kult och religion.
Det finns fantasieggande hällristningar från den tiden.
Man har hittat glänsande bronsföremål
som offrats i sjöar och mossar.

Bronsåldern har fått sitt namn efter bronset.
Det är en metall som blev vanlig i Skandinavien då.
I början bytte man till sig bronsföremål från andra områden.
Men nordborna lärde sig fort.
Snart kunde de själva smida sitt brons.

Människofigurer i brons från bronsåldern
Människofigurer i brons hittade i Skåne.

Gamla bronsföremål på museerna är ofta grönaktiga.
Det beror på att metallen förändras med tiden.
Det kallas att den ärgar och då blir den grön.
På bronsåldern glänste bronsföremålen nästan som guld.

Brons är en blandning av koppar och tenn.
En sådan blandning kallas legering.
Mängden tenn brukar vara mellan 5 och 30 procent.
Brons kan inte smidas som järn.
I stället gjuter man det i en form.

Föremålen från bronsåldern är dekorerade i olika stilar.
Det gör att man kan gissa när de tillverkades.
De äldsta föremålen har ofta sicksackmönster eller trianglar.
De yngre har mer cirklar och spiraler.

Gå vidare till äldre bronsåldern »

 
 

lÄS MER PÅ HISTORISKA.SE

 
 
Share |

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m