Historiska museet
 
 
 

Yngre bronsålder

Perioden 1100–500 f Kr kallas för den yngre bronsåldern.
Klimatet var i början varmare än idag,
men från cirka 1000 f Kr började det bli kallare.

Fynden från Hågahögen, Bondkyrka socken i Uppland, inventarienr: 11915.
Fynden från Hågahögen i Uppland.
Människorna i Norden byggde färre gravhögar då.
Hågahögen är en av de sista storhögarna i Sverige.
Den är också den mest guldrika bronsåldersgraven.
Personen som begravdes i Hågahögen brändes på bål.
Seden att bränna döda fanns redan på stenåldern.
Men den blir vanligare under yngre bronsåldern.

Nya gravformer

Gravarnas form varierar i olika områden. Skeppssättningarna finns i vissa områden,
till exempel västkusten, Småland, Mälardalen och Gotland.
I sydligaste Skandinavien hade de gravurnor.
Där lade de den brända kroppen.
Urnan grävde de ned i gamla storhögar från äldre bronsåldern.
Husurna från Mönsterås socken i Småland, inventarienr: 6473.
I förgrunden husurna
från Småland.

På andra platser gjorde man på andra sätt.
Där täckte man de döda med enkla stenrösen.
Under den yngre bronsåldern kom en annan nyhet.
Från den tiden är de första verkliga bygravfälten.

Att offra i sjöar och mossar

Landskapet förändras hela tiden.
På bronsåldern kanske det fanns en sjö någon stans.
Där bodde människor som offrade föremål i sjön.
Idag kan den sjön vara en mosse eller åkermark.
Där i jorden kan arkeologer ibland hitta föremålen
som människorna en gång sänkte i vattnet.

Träföremål, kanske ett ok? Påträffat i mosse från Stenstorps socken i Västergötland, inventarienummer 22605:1.
Träföremål, kanske ett ok,
hittat i en mosse  i Västergötland.
Varför offrade människorna värdefulla bronsföremål?
Det kan vi inte veta säkert.
Vad folk tänkte och trodde kan vi bara gissa.
De ville kanske få gudarna på sin sida.

Sten även under bronsåldern

Man hittar deglar och formar för gjutning på boplatser från bronsåldern.
Men där hittar man sällan bronsföremål.
Det vanligaste materialet var alltså inte brons.
Redskap gjordes mest av sten, trä och ben på bronsåldern.

I slutet av bronsåldern blev föremål av järn vanligare.
Men man fortsatte att använda brons,
till exempel till smycken och prydnadsföremål.
Perioden från 500 f Kr kallar arkeologerna för järnåldern. 

Gå vidare till järnåldern »

 
 
 
 

lÄS MER PÅ HISTORISKA.SE

 
 
Share |

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m