Historiska museet
 
 
 

Järnålder

Järnåldern i Skandinavien är mellan 500 f Kr och 1050 e Kr.
Det är den tiden när järnet börjar bli vanligt i Skandinavien.
Tiden 500 f Kr–550 e Kr kallas för äldre järnåldern.
Tiden 550–1050 kallas för yngre järnåldern.
Järnåldern slutar med vikingatiden och går över i medeltiden.

Skatt; Björke sn; Go; Inv.nr. 3547
Silverskatt hittad på Gotland
Järnåldern i Norden är alltså cirka 1 500 år.
Det är en lång tid.
I övriga världen hinner mycket hända:
I Kina börjar man bygga den kinesiska muren.
Alexander den store föds och dör.
Det romerska riket skapas och går under.
Den kristna kyrkan växer fram i Europa.

Folket som levde i Norden tänkte inte på åldrar.
De sa inte att de levde på järnåldern.
Orden sten-, brons- och järnåldern är mycket yngre.
Det är senare generationer som delar in tiden i epoker.
Det är lättare att förstå historien då.

På järnåldern var inte allt gjort av järn.
Det fanns bronsföremål och keramik.
Men det mesta var gjort av sten, trä, horn eller ben.

Gå vidare till äldre järnåldern »

 
 
Share |

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m