Äldre järnålder
Bronsåldern övergår i järnåldern cirka 500 f Kr.
Tiden 500 f Kr–550 e Kr kallas för äldre järnåldern.
Men arkeologerna räknar med flera underperioder:
förromersk järnålder 500 f Kr–0
romersk järnålder 0–375 e Kr
folkvandringstid 375–550 e Kr

Bronsstatyett från Öland Från förromersk järnålder finns det inte så många stora gravar.
Gravarna är enkla och därför svåra att tidsbestämma.
Arkeologerna har inte hittat så mycket praktfulla föremål.
Däremot är boplatslämningarna många.
Tiderna förändrades.
Jordbruket kan ha påverkats av sämre klimat.
De gamla kontaktnäten förnyades.
Tidigare hade vissa grupper makt
genom kontroll av handeln med brons.
Nu ersattes de troligen av andra grupperingar.
Järnet

Tveeggat svärd i järn och ben, från Skåne Järnet var känt i Asien redan före 2000 f Kr.
Enstaka järnföremål kom till Skandinavien
redan under yngre bronsåldern.
Järnet är överlägset andra material för redskap och vapen.
Det tål mer påfrestning och är lätt att göra vasst.
Järn är svårare att bearbeta än brons.
Men råvaran, järnmalmen, var lätt att komma över.
I södra och östra Skandinavien
framställde man järn redan långt före år 0.
Det var viktigt för bygden att kunna tillverka eget järn.
Gravar

Glaskärl från Västergötland Under äldre järnåldern förändrades gravskicket i Skandinavien.
Brandgravar på gravfält var den vanligaste formen.
Somliga var flacka stensättningar.
Andra hade resta stenar och så kallade domarringar.
Gravgåvorna var oftast få och enkla.
Arkeologerna försöker förstå varför det var så.
Kanske hade man mer gemensamt ägande inom vissa områden.
Men det fanns undantag.
I andra områden i mellersta och södra Skandinavien
fanns rikare gravar med vapen och hantverksredskap.
Romerska importföremål
Föremål från det romerska riket nådde
under romersk järnålder ändå upp till Skandinavien.
Det var till exempel brons- och glaskärl, statyetter och mynt.
I vissa fall berodde det på handel.
I andra fall var det resultat av krig och plundring.
Men enskilda nordbors reste i Europa.
Kanske tog de hem föremålen.
Kanske var de diplomatiska gåvor från romarna.
Nya idéer
Men det var inte bara föremål som kom hit.
Det spreds också nya idéer och vanor i norr.
De sociala skillnaderna i samhället ökade under den här tiden.
Det visar fynd av rika krigargravar.
Kanske tog folken i norr intryck från det romerska samhället.
Ledarna blev färre men mäktigare.
De hade kontroll över hela bygder, kanske med soldater under sig.
På den tiden skapades de första småkungadömena i Skandinavien.
Två exempel är gamla Uppsala i Uppland och Högom i Medelpad.
Gå vidare till yngre järnåldern »
- Denna sida uppdaterades: 17 april 2007
- Ansvarig person: Webbansvarig
- Lämna synpunkter på artikeln