Medeltid
Den period som kallas medeltiden börjar ungefär 1050.
Det är när järnåldern slutar
och kristendomen får fäste i Skandinavien.
Medeltiden slutar i början av 1500-talet.
Då blev Gustav Vasa Sveriges kung
och kristendomen förändrades av reformationen.

Silverkors från Öland.
Tiden mellan 1050 och 1350 kallas för tidig medeltid
Tiden 1350–1500-talet brukar kallas för senmedeltiden.
Italienska 1500-talsförfattare ansåg att medeltiden var en mörk tid
mellan två ljusa perioder i mänsklighetens historia.
De menade antiken och renässansen.
Det är därför medeltiden ibland kallas för den mörka medeltiden.
Kristnandet var avgörande för att Sverige enades.
Redan under 800-talet besökte kristna missionärer Skandinavien,
men de misslyckades med att omvända befolkningen.
Det dröjde till slutet av 900-talet innan kristendomen fick fäste.
Då kristnades de första svenska kungarna och stormännen.
Först under 1200-talet fick det kristna budskapet genomslag hos folket.
Gå vidare till tidig medeltid och senmedeltid »
- Denna sida uppdaterades: 14 maj 2007
- Ansvarig person: Webbansvarig
- Lämna synpunkter på artikeln