Historiska museet
 
 
 

Stenålder

För 15 000 år sedan var Skandinavien täckt av tjock is.
Det var kallt och inga människor bodde här.
Men klimatet förändrades.
Det blev varmare, och sakta började isen smälta bort.

Ljusterspets från äldre stenålder från Siretorp, Mjällby socken i Blekinge, inventarienr: 14942.
Ljusterspets från stenåldern.

Stora hjordar av djur vandrade in i Skandinavien.
Det var bland annat ren, vildhäst och älg.
De sökte nya betesmarker.
Efter djuren följde människor.
De levde av att jaga.
Det var inga apmänniskor som kom hit.
Det var samma sorts människor som vi.

De äldsta spåren av människor som hittats i Sverige
är cirka 14 000 år gamla.
De flesta föremål som finns kvar från den tiden är av sten.
Därför kallas perioden för stenåldern.
Det betyder inte att alla föremål var av sten.
Många redskap gjordes av trä, ben och horn,
men saker gjorda av de materialen finns sällan kvar. 

Gå vidare till äldre stenåldern »

 
 

lÄS MER PÅ HISTORISKA.SE

 
 

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m