Historiska museet
 
 
 

Utställningar

Här hittar du information om våra utställningar.

Historiska museet har föremål från stenåldern till medeltiden.
Det är en tid som är längre än tio tusen år.
Museet berättar också om andra historiska perioder.
Med våra utställningar vill vi ge nya perspektiv på historien.

 
 
 

Forntider

Här är historia många historier.
Möt åtta olika livsöden från forntiden.
De var människor som levde på stenåldern, bronsåldern eller järnåldern.

 
 

Guldrummet

Människan har i alla tider fascinerats av guld.
I guldrummet finns sammanlagt 52 kilo guld och mer än 200 kilo silver.

 
 

Medeltida kyrkokonst

Kom och besök en kyrka från medeltiden.
Lär dig mer om heliga Birgitta.
Kan man läsa ett altarskåp?

 
 

Textilkammaren

Hur sydde man innan symaskinen fanns?
Hur kan ett tygmönster från 1300-talet se så modernt ut?
Vem hade råd med ett täcke sytt av guldtråd?

 
 

Vikingar

Hade vikingarna horn?
Var de brutala rövare?
Lär dig mer i vår utställning om vikingarna.

 
 
 

Läs mer på historiska.se

 
 

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m