Historiska museet
 
 
 

Forntider

– nu dubbelt så stor

Här har människor bott i tusentals år.
De har levt, arbetat och dött.
Vad kan deras liv berätta för oss?
Finns det likheter mellan dem och oss?

Forntidsutställningen 

Basutställningen Forntider är klar.
Den har två delar.
Två sätt att närma sig historien.

Livsöden

Forntider - nu dubbelt så storDen första delen är åtta livsöden från förhistorisk tid.
Vi försöker svara på olika frågor.
Hur såg man på livet?
Hur var människor mot varandra?
Vad trodde man om döden?

Klart för avgång

Den andra delen är en avgångshall,
som på en flygplats.
Du tas med på en resa i fantasin.
Det finns olika rum.
Varje rum har saker från förr,
till exempel svärd, smycken och skelett.
Sakerna är en del av vår kulturskatt.
Varje rum har också en fråga
som du kan tänka på.

Att skriva historia

Du får också fundera över historia.
Vem skriver historia?
Påverkas vi av historia?
Du får dra dina egna slutsatser.
Det är du som är i centrum.

ArkeoteketArkeoteket

I Arkeoteket kan du gräva fram saker,
som pärlor, mynt och ben.
Undersök dem i vårt laboratorium.
Det är en utgrävning i miniformat.

 
 
 
 

Läs mer på historiska.se

Se på film

 
 
Share |

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m