Historiska museet
 
 
 

Guldrummet

Välkommen till Historiska museets utställning Guldrummet!

Guldrummet

Människan har i alla tider fascinerats av guld.
Det har använts till dyrbara smycken och föremål.
På väg in till guldrummet finns en runristning från 1040.
Den visar hur det kan gå om man är för girig efter guld.
I guldrummet finns sammanlagt 52 kilo guld och mer än 200 kilo silver.

Du kan se guldhalskragar från folkvandringstiden,
silverhängen från vikingatiden,
ädelstensprydda relikskrin från medeltiden
och andra fantastiska föremål.
Än idag häpnar guldsmeder över tidigare mästares skicklighet.

I Sverige har vi sedan 1600-talet en lag om fornminnen.
Den handlar om upphittade föremål av guld, silver eller kopparlegeringar.
Om de är mer än 100 år gamla ska de inlösas av staten.
Därför har ovanligt många guld- och silverföremål bevarats i vårt land.

 
 
 
 
 

Läs mer på historiska.se

Se på film

 
 
Share |

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m