Medeltida kyrkokonst
Välkommen till Historiska museets utställning Medeltida kyrkokonst!

Här visar vi många välbevarade altarskåp från medeltiden.
Altarskåpen kan jämföras med nutidens bilderböcker.
De flesta kunde inte läsa på medeltiden.
I stället läste man bibelns berättelser i altarskåpens utsmyckning.
Här finns historien om Jesu liv och död,
och om helgonen och deras liv.
Vad vet du egentligen om vårt eget helgon, heliga Birgitta?
Visste du att hon var mor till åtta barn?
Låna en audioguide och lär dig mer om hennes spännande liv.
I utställningen finns även dopfuntar och andra kyrkliga föremål,
som mässbok, altarkors och kärl för vin och nattvardsbröd.
Det finns också en rekonstruktion av en liten landskyrka.
Så kunde det se ut i Västergötland vid medeltidens slut.
- Denna sida uppdaterades: 14 maj 2007
- Ansvarig person: Webbansvarig
- Lämna synpunkter på artikeln