Textilkammaren
Välkommen till Historiska museets utställning Textilkammaren!
Hur sydde man innan symaskinen fanns?
Hur kan ett tygmönster från 1400-talet se så modernt ut?
Vem hade råd med ett täcke sytt av guldtråd?
Vår textilsamling är unik i sitt slag.
Vi har många välbevarade vävnader och broderier
från medeltiden.
Många av textilierna har använts i svenska kyrkor.
Vi har även textilier från andra delar av världen
som kommit hit genom handel.
Textilierna är fyllda av symboler.
De berättar om den tid då de tillverkades.
Genom att studera dem får vi svar på många frågor.
- Denna sida uppdaterades: 28 juni 2007
- Ansvarig person: Webbansvarig
- Lämna synpunkter på artikeln