Historiska museet
 
 
 

Vikingar

Välkommen till Historiska museets utställning Vikingar!

Vikingautställningen 

Vikingarna är kanske mest kända som brutala rövare.
I dag finns det många bilder och berättelser om vikingar.
De handlar om hur de reste runt i världen och skrämde livet ur folk.
Det är inte den sanna historien om vikingarna.

Vikingarna ägnade sig till största delen åt fredlig handel.
Men de flesta som bodde i Norden under den här tiden var inte vikingar.
De var bönder, fiskare, jägare och hantverkare.
I museets utställning finns en del stridsredskap,
men även tusentals föremål som ger en annan bild.
Föremålen berättar om vardagssysslor, tro och familjeliv.

 
 
 
 
 

Läs mer på historiska.se

 
 

 
uiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{muiqt|wBqvnwHpq{|wzq{si5{mqvnwHpq{|wzq{si5{m